apetito

Natriumarm: lekker eten hoeft niet zout te zijn!

30 March 2018

Dat teveel zout niet goed voor ons is, weet inmiddels iedereen. Het zorgt voor een verhoogde bloeddruk en hangt samen met een grotere kans op hart- en vaatziekten. Maar hoeveel zout mogen we hebben en waar kunnen we op letten om niet teveel binnen te krijgen? 

Alles draait om natrium 

Allereerst is het goed om te weten wat er dan niet goed is aan teveel zout. Als we het over zout hebben, bedoelen we meestal keukenzout (natriumchloride). Met ‘de effec-ten van zout’ worden meestal de effecten van het natrium daarin bedoeld. Natrium komt van nature voor in het menselijk lichaam en is onmisbaar voor bijvoorbeeld het regelen van onze waterhuishouding. 

De richtlijnen

Maar hoeveel heeft ons lichaam dan nodig? Voor zout is het advies om dagelijks maxi-maal 6 gram zout (= 2400 mg natrium) te consumeren o.b.v. de richtlijnen van het Voe-dingscentrum. Maar de meeste Nederlanders maken zich, bewust of onbewust, schul-dig aan zoutmisbruik, oeps! De gemiddelde inname van zout ligt in Nederland met 7,5-10 gram zout per dag namelijk veel hoger.* 

Zoutarm is smaakloos?

We zouden dus eigenlijk massaal minder zout moeten consumeren. Maar hoe? Vaak wordt gedacht dat gerechten met minder zout niet lekker smaken. Gelukkig kun je ook smakelijke maaltijden bereiden met minder zout. Verlaag simpelweg het zoutgehalte en maak meer gebruik van kruiden en specerijen om meer pit aan een gerecht te geven. Veel mensen houden zich, al dan niet op advies van een diëtist, bezig met natriumarm eten. Hierbij zijn maaltijden wettelijk gezien pas ‘na-triumarm’ als ze minder dan 120 mg natrium per 100 gram bevatten. 

Zout als conserveermiddel

Vroeger werd zout, om het eten langer houdbaar te maken, gebruikt als conserve-ringsmiddel. Bij onze vriesverse maaltijdservice wordt een maaltijd direct na het koken in een hele korte tijd ingevroren. Zo blijven alle voedingsstoffen optimaal bewaard. Het is de meest natuurlijke manier van conserveren waardoor geen toe-voegingen nodig zijn. Kortom, lekkere én voedzame maaltijden. Even opwarmen in de magnetron en klaar!

Voedingswaarde maaltijden uit de magnetron

De voedingswaarde van maaltijden bereid in de magnetron is vergelijkbaar met die van traditioneel bereide maaltijden. Koken in de magnetron kan zelfs voordelen opleveren. In de magnetron kan eten vaak met minder water bereid worden, waardoor de in water oplosbare vitamines, zoals vita-mine C, optimaal bewaard blijven.

Natriumarme voeding via Kruiswerk

Kruiswerk werkt samen met meerdere maaltijdenservices, waaronder apetito. Bij apetito kunt u kiezen uit een assortiment met ruim 130 vriesverse maaltijden, soepen en desserts. Ook wanneer u door een dieet of voedingsgewoonte op zoek bent naar geschikte maaltijden, bent u bij apetito aan het juiste adres. Zo kunt u naast natriumarme maaltijden ook kiezen voor glutenvrij, vegetarisch, halal of gepureerd. Er is dus voor elk wat wils!

Lees hier meer informatie over maaltijdservice Apetito

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Danique Haven, diëtiste bij apetito.


*Bron: RIVM