Mindful Run

Mindful Run - Het medicijn tegen stress en burn-outklachten

27 February 2018

Doorbreek vastgeroeste patronen

Meer dan een miljoen mensen hebben last van stress en burn-out klachten.* Mogelijk dat je dit ook bij jezelf herkent. Door stress ga je in de automatische piloot. En dat kost veel energie. Terwijl je juist die dingen wil doen waar je energie van krijgt. Maar hoe? Kom in het hier en nu en pak de focus terug met de Mindful Run! Suzanne Strating (Mindful Run coach) vertelt over de Mindful Run als medicijn tegen stress en (denkbeeldige) obstakels.

“Mindful Run is heel erg geschikt voor men-sen met stress- en burn-outklachten. Mind-ful Run is een combinatie van (hard)lopen, mindfulness, ademhalingstechnieken, yoga en vooral fun! Want zeg nou zelf, hoeveel tijd maken we nou eigenlijk nog vrij voor ons-zelf? Bovendien draait Mindful Run niet om presteren. Dat is echt van ondergeschikt be-lang. Bewustwording, focussen, ontstressen en plezier hebben, dát is waar het om gaat.” 

Belemmerende gedachtes 

“En naast de Mindful Run als middel om te ontspannen, kwam ik tijdens mijn opleiding als Mindful Coach op nog een ander, heel belangrijk inzicht,” vertelt Suzanne. “Inmiddels had ik geleerd om niet op voorhand al bang te zijn voor wat er allemaal mis zou kunnen gaan. Althans, dat dacht ik. Toen ’s morgens tijdens het voorstelrondje aan de vooravond van mijn coach-opleiding bleek dat de groep uit diehard hardlopers be-staat, kneep ik hem eerlijk gezegd wel even. 

“Ik dacht dat ik inmiddels had geleerd om niet op voorhand al bang te zijn voor wat er allemaal mis zou kunnen gaan.” 

Maar het leuke van Mindful Run is, zo merkte ik al snel, dat je iedere oefening zo uitdagend en zwaar kunt maken als je zelf wilt. Bij iedere nieuwe opdracht kiezen we uit een kort of een wat langer parcours en bovendien zijn de lessen zo afwisselend en veelzijdig dat (hard)lopen haast bijzaak lijkt te zijn. 

De afwisseling met yoga, mindfulness en spelelementen maakt dat er zoveel vari-atie in het programma zit dat we allemaal voldoende uitdaging, maar ook comfort hebben. En zo blijk ik dus prima mee te kunnen komen met al deze sportievelingen, en misschien als niet-hardloper zelfs wat in het voordeel te zijn tijdens de yoga. Zo blijkt maar weer dat je je niet moet laten remmen door negatieve gedachten. Iets wat ik vooral de mensen met stress en burn-out klachten graag op het hart wil drukken.

"Mindful Run gaat niet over hardlopen"

Want het is voor deze, helaas grote groep mensen (en eigenlijk iedereen), niet alleen ontzettend belangrijk om te bewegen en te ontspannen, maar bovenal om vastgeroeste patronen en die belemmerende gedachten te durven loslaten. En vooral open te staan voor nieuwe ervaringen. Want Mindful Run gaat niet over hardlopen. Mindful Run gaat over de wegen die we in het ‘echte’ dagelijkse leven bewandelen. Kruispunten waar we op komen te staan, obstakels die we onder-weg tegenkomen en de juiste koers terug-vinden wanneer we dreigen te verdwalen.”

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Mindful Run en Mindful Run coach Suzanne Strating

Meer informatie of een keer een proeflesje meedoen? Klik dan hier. Gratis voor Kruiswerk-leden! 

*Bron: GGZnieuws.nl